De wedstrijdGent-Wevelgem ligt ons nou aan het hart want was dat niet de koers waar we onze eerste "live" kennismaking met wielrennen maakten.De waaierkoers bij uitstek, wanneer het peloton de kust verlaat en richting Heuvelland trekt alwaar een ontelbare resem heuveltjes wacht met de Kemmelberg als breekpunt. En daarna in gestrekte galop naar de finish in Wevelgem. Begin jaren tachtig was dit de Post-koers, daarna werd het vaak een festival voor sprinters met o.a. fel betwiste duels tussen Cipollini en Abdoesjaparov, maar in de laatste jaren heersen opnieuw de aanvallers. |
De absolute ranking (tem 2011)
(opgemaakt door het totaal van de scores overheen alle edities) |
|
Het viertal Sagan, Bodnar, Chavanel & Stannard reed lange tijd voorop, haalde nog met 3 man de rode vlag maar toen Stannard ging aanvallen was het kalf verdronken. Steegmans trok de sprint uitstekend aan voor Boonen die het onverwacht afrondde met andere snelle mannen in zijn zog. |
|
|
. |
|
|
Wat een natte bedoening. |
|
|
Een matte aflevering van Gent-Wevelgem met Ermanno Capelli in de eenzame vluchtersrol. Bij de 2 passages van de Kemmelberg was er een beetje animatie, eerst gingen Pozzato en Breschel in de achtervolging. Ze kregen nadien steun van Gilbert. Het peloton dichtte de kloof helemaal na de 2e Kemmel en spijts pogingen van o.a. Arvesen en Elmiger was een massasprint onafwendbaar. Daar had Oscar Freire weinig concurrentie aan de andere sprinters. |
|
|
|
|
|
|
De feestelijke intrede van Gent-Wevelgem in de Protour werd ontluisterd door meerdere feiten onderweg. Eerst was er de onfortuinlijke van ex-winnaar Klier, aangereden door een moto. Het werd nog gekker in de slotfaze toen Nico Mattan een weliswaar knappe zege zag gedegradeerd door de aanwezigheid van auto's en motto's die hem tot langs en voorbij vluchter Flecha piloteerden. |
|
|
Quickstep was uitgesproken dominant in deze wedstrijd. Numeriek de
sterkste in de kopgroep kon ze het zich zelfs permitteren de wedstrijd lam
te leggen telkens haar kopman Boonen lek reed. De anderen werden gegijzeld
en dan bleef het in Wevelgem enkel nog zaak voor Boonen om het in de
sprint af te maken, wat hij met verve deed. |
|
|
Deze editie werd ook gekenmerkt door de val van Bettini die hem uit roulatie zou nemen voor de verdere aprilklassiekers. Een streep door diens wereldbeker-ambities maar die werd simpel weggewist in augustus toen Paolo 2x wist te winnen. Er was ook nog het drinkbusincident met Cipollini, deze keer niet zo sterk als het jaar voordien. In de finale had Quickstep de touwtjes in handen maar Knavens rush werd gecounterd en in de sprint werd Boonen gevloerd door Klier en Vogels, om na de streep ook letterlijk tegen het asfalt te gaan, na aanvaring met een fotograaf. |
|
|
In 2002 maakte Mario Cipollini in Wevelgem nog meer indruk dan een kleine maand eerder in Sanremo. Want na de Kemmelberg ging Supermario op zijn dooie eentje - tegen de wind in - op zoek naar vier vluchters. In de finale wist hij dan moeiteloos af te rekenen met zijn metgezellen die overigens niet al te bijster snugger demarrages plaatsten en elkaar kwamen halen zodat Cipollini enkel moest volgen en het in de sprint kon afmaken. Net als in Sanremo werd Rodriguez 2e. |
|
|
Nico Mattan was een van de voornaamste smaakmakers in deze editie. Door zijn toedoen mocht een kopgroep van vijf in Wevelgem sprintten voor de zege. Daarbij werd Nederlands kampioen Leon Van Bon slechts op de meet geklopt door George Hincapie, de eerste Amerikaan die deze klassieker op zijn naam mag schrijven.
|
|
|
Nadat Ivanov in Harelbeke mocht winnen had Peter Van Petegem ook nog een
cado in petto voor Geert Van Bondt. Die koos het hazenpad in de finale en werkte het voortreffelijk af.
Waarna zijn baas het feest volledig maakte door Museeuw en Co achter zich te houden in de sprint. Onderweg werd de koers geanimeerd door het optreden van 2 pony's die het peloton gezelschap kwamen houden. Alleen Zabel vond het allerminst grappig toen hij door 1 vd 2 de gracht werd ingekwakt. |
|
Laatst gewijzigd op 31/03/2011 - Opmerkingen en suggesties kan je mailen naar gigabike@advalvas.be
Gigabike, jaargang 12 - Copyright: Peter Samoy & Mark Vanderwegen